Liberalizarea capitalului și Stimularea fiscală. Viziune critică

La data de 15 decembrie 2016, Parlamentul Republicii Moldova (organul reprezentativ superior al poporului) examinează și ulterior votează, în primă lectură, un proiect de lege: „Liberalizarea capitalului și Stimularea fiscală”, care la prima vedere pare inofensiv, dar trezește niște suspiciuni rezonabile, pentru că e promovat în grabă de către coaliția de guvernare majoritară din Parlament,  în frunte cu Președintele Parlamentului, Andrian Candu și deputatul PDM, Sergiu Sîrbu.  Îmi propun să analizez destul de subiectiv conținutul, impactul, incidența și efectul proiectului de lege.

Prin Liberalizarea capitalului se prevede că patrimoniul sau averea dobândită licit sau ilicit de către persoanele fizice: mijloace bănești, terenuri, bunuri mobile și imobile, capitalul din bănci, valută străină, cote-părți sau acțiuni, atât din țară, cât și de peste hotare, pot fi declarate benevol până la data de 1 iulie 2017 și, respectiv, devin legale, adică avere cu „acte în regulă”. Tot ceea ce trebuie să facă o persoană fizică este să meargă la organele statului, să plătească 2% (doar 2% !) din cuantumul nedeclarat anterior și primește un statut legal cu privire la patrimoniul său real. Plus la asta, proiectul de lege prevede că tot ceea ce s-a declarat cu valoare redusă, adică eronată, de asemenea se poate „legaliza”, fără nici un fel de investigație a organelor de drept. Proiectul de lege conferă garanție prealabilă persoanelor fizice ce vor deveni subiecte ale liberalizării, astfel capitalul lor devine inviolabil și nu poate fi urmărit de autoritățile publice sau organele ce înfăptuiesc justiția. În litera acestei legi, ca să fiu succint, indiferent de proveniența banilor: mită, furturi, excrocherii, evaziune fiscală, înșelăciuni, trafic de influență sau alte încălcări grave ale legislației prin care a urmat îmbogățirea fără justă cauză, persoanei fizice i se pune la dispoziție o pârghie legală de a-și legaliza capitalul. Ar fi absurd să presupunem că o persoană integră, de bună-credință, care muncește legal și își declară veniturile în totalitate ar avea vre-un beneficiu în urma adoptării acestui proiect de lege. Este evident faptul că există niște scopuri ascunse inerente acestei legi și că un anumit grup de persoane urmăresc legalizarea „banilor murdari”, astfel beneficiarii reali vor fi niște excroci, mafioți și criminali care dintotdeauna au format tumoarea societății moldovenești. Este intolerabil și inacceptabil ca toți cei care și-au dobândit averi ilegale să-și poată legaliza capitalul peste noapte fără un mecanism de investigare care să funcționeze ca atare. Sincer să fiu, modul în care a fost prezentată de inițiatori această lege – drept măsură anticorupție este o ipocrizie, acest proiect de lege nu face altceva decât să sporească corupția, spălarea de bani și evaziunea fiscală. O altă particularitate a acestei legi este faptul că statul NU obligă importul/transferul de capital pe conturi bancare interne pentru a fi supus „liberalizării”. Așadar, dacă un potențial subiect al liberalizării deține capital în băncile din afara țării, poate prezenta un extras organelor abilitate din R. Moldova, achită în stat 2% și banii lui pe conturile din străinătate sunt declarați legali. Astfel, aleșii poporului deservesc interesele unui grup de criminali asumându-și încălcarea vădită a unui principiu economic fundamental, stimularea importului de capital/valută în stat.

În plus, a II-a parte a proiectul de lege prevede o pseudo-stimulare fiscală și anume anularea majorărilor de întârziere a restanțelor și amenzilor aferente bugetului de stat, penalități care ar îndestula bugetul anual cu sute de milioane de lei. Astfel, orice persoană juridică sau fizică este exonerată de orice penalitate fiscală – fără vreo investigare corespunzătoare – și radiată din sistemul de evidență al Serviciului Fiscal de Stat, Serviciului Vamal, al Casei Naționale de Asigurări și alte registre de evidență a restanțierilor de natură economico-financiară. Așa o politică este inacceptabilă și neechitabilă  față de cetățenii care pretind că trăiesc într-un stat de drept și sunt egali în fața legii, inclusiv a legii fiscale. Nu este corect față de întreprinzătorii persoane fizice sau juridice care și-au îndeplinit obligațiile fiscale față de stat de-a lungul anilor. Amnistia fiscală îi avantajează pe cei care nu și-au onorat la timp obligațiile fiscale și n-au plătit amenzile și penalitățile. Din punct de vedere juridic se încalcă principiul universalității, legea nu face diferență între destinatari, în acest sens toți trebuie obligați la plata datoriilor față de stat conform regimului juridic în vigoare.

În concluzie, rapiditatea cu care s-a strecurat legea în Parlament trezește suspiciuni cu privire la conținut și efecte. Parlamentul se grăbește să adopte un document care poate avea urmări dezastruoase pentru țara noastră. După părerea mea, proiectul de lege va spori corupția, spălarea de bani, evaziunea fiscală și frauda financiară. De asemenea, va fi un instrument ce va permite criminalilor să ascundă proveniența infracțională a banilor murdari și capitalului nejustificat. Societatea civilă se îngrijorează în legătură cu adoptarea acestui pachet de lege,  iar reprezentanţi ai societăţii civile au protestat în faţa Legislativului în data de 15 decembrie, cînd a fost votat în primă lectură. În cadrul dezbaterilor publice proiectul a fost făcut „praf” de mulți experți în economie și fiscalitate. Se invocă și argumente cu referire la practica internațională negativă aferentă amnistiilor fiscale și liberalizării de capital. Europarlamentarul Siegfried Mureşan i-a adresat o scrisoare președintelui Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, cerându-i înaltului oficial să ia atitudine şi să ceară explicaţii guvernării din Republica Moldova. Directorul Expert-Forum de la Bucureşti, Sorin Ioniţă, constată că legea va creşte riscul corupţiei și se adresează funcționarilor care au dosit bani negri. De asemenea, Banca Mondială a emis un comunicat de presă  prin care și-a exprimat poziția negativă față de adoptarea legii și riscurile de integritate pe care le-au constatat. Reprezentanții Fondului Monetar Internaților (FMI) și-au expus poziția vis-a-vis de proiect. Aceștia susțin că proiectul de lege duce la periclitarea măsurilor de combatere a corupției și ar pune piedici în lupta cu fraudele și spălarea banilor.

P.S. Anexez și proiectul de lege pentru ca țara să-și cunoască „eroii”: http://parlament.md/ProcesulLegislativ/Proiectedeactelegislative/tabid/61/LegislativId/3503/language/ro-RO/Default.aspx

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *